10.3.2020 14:51

Koronavirus v Česku: aktuální rizika a nové příležitosti na trhu komerčních nemovitostí

Koronavirus v Česku: aktuální rizika a nové příležitosti na trhu komerčních nemovitostí

Poloprázdná nákupní centra, odložené premiéry v kinech, růst e-commerce a návrat ke kořenům výroby v rámci EU. Šířící se koronavirus přepisuje staré pořádky a nastavuje nové trendy v oblasti komerčních realit.

Aktuálně se sice český realitní trh potýká s krátkodobým útlumem, plynoucím z obav z masivního rozšíření viru, ale z dlouhodobého hlediska počítají možné varianty vývoje spíše s pozitivními dopady, které mohou zcela zásadně ovlivnit a změnit způsob fungování českých domácností a firem. Jaké jsou tedy podle expertů na komerční trh možné varianty dalšího vývoje a jaké změny lze očekávat?

Investice do komerčních realit

Odpověď na budoucnost často nabídne minulá zkušenost. Roky 2008 až 2011 byly mnohými vnímány jako krizové, ale pro jiné to naopak představovalo mimořádnou příležitost. Je možné, že horečný zájem některých investorů do realit ochladne, nicméně řada našich klientů na tuto příležitost čeká a jsou připraveni,“ říká Zdenka Klapalová, ředitelka společnosti Knight Frank a dodává: „Základy českého realitního trhu jsou pevné. Mnohými, zejména domácími investory, je Česká republika vnímána jako bezpečný trh, který znají a kterému důvěřují. Je proto třeba vnímat i potenciál a prostor, který se nyní otevírá.“

Kanceláře

U kancelářských provozů lze očekávat, že mnohé firmy budou zavádět tzv. home office. Tento způsob práce je dnes v mnoha firmách běžný, avšak v konzervativních kruzích nepatří k preferovaným způsobům práce. V souvislosti se zavedenými opatřeními však budou firmy nuceny na tento způsob práce přistoupit, pokud jsou na něj alespoň minimálně připraveny. To znamená vybavenost zaměstnanců přenosnými počítači a zejména pak plná konektivita ze vzdáleného pracoviště. Z dlouhodobého hlediska pak toto opatření může přispět k tomu, že začne být home office více vnímán jako plnohodnotný způsob práce a firmy jej budou i po odeznění krize nabízet jako benefit. To se pak projeví na změně celkového nastavení firemní kultury v duchu nových způsobů práce a bude docházet k výrazným proměnám pracovišť, na které jsme byli zvyklí jen v řadách těch nejprogresivnějších firem.

„Na tomto se ukazuje, že firmy, které s předstihem investovaly do workplace studií a optimalizace kanceláří směrem k flexibilnímu pracovnímu prostředí získávají ještě větší náskok nad konkurencí, která v inovativním přístupu ve věci řešení kancelářských prostor až doteď nevnímala takovou přidanou hodnotu. Vzhledem k tomu, že naše společnost již v poslední době zaznamenávala zvýšený nárůst poptávky po workplace consultancy se dá očekávat, že tento trend v návaznosti na současnou situaci ještě poroste.“ Komentuje Nela Sotonová.

Pavel Novák, Vedoucí oddělení pronájmů kanceláří k tomu dodává: „I kdyby všichni zaměstnanci dostali nařízený home office, firmy mají nadále platné uzavřené dlouhodobé nájemní smlouvy. V tomto ohledu by trh měl krátkodobý výkyv ustát. Nicméně registrujeme odložení či pozastavení některých poptávek, což souvisí s primárními zdravotnickými a hygienickými opatřeními, ale i se sekundárními hospodářskými následky.

Domnívám se, že trh si najde cestu s rozvojem alternativních komunikačních kanálů (primárně technologických) a pracovních stylů. A v tomto směru určitě budou na trhu hráči, kteří v těchto změnách vidí příležitost, mezi které považuji i poskytovatele flex office“.

Maloobchod – nákupní centra

Zatímco nákupní horečka, způsobená rostoucími obavami z šíření nákazy a snahou o zásobení pro případ karantény postihla zejména prodejny s rychloobrátkovým zbožím, u kterých došlo k výraznému nárůstu tržeb za trvanlivé potraviny, ostatní segmenty maloobchodu zůstaly prakticky nedotčeny.

V souvislosti se zavedením karanténních opatření je však pravděpodobné, že ochota nakupujících navštěvovat velká obchodní centra bude rapidně klesat. Zejména pak lze očekávat uzavření kin, z nichž mnohé jsou umístěny právě v těchto velkých shopping centrech. Případný výpadek tržeb nastane nejen z důvodu případného uzavření kin, ale i kvůli odkladům premiér nových filmů, které typicky do kin přilákají největší množství lidí. Obdobné to bude i v případě tzv. foodcourtů, kde se v rámci obchodních center sdružuje vždy největší množství lidí na jednom místě.

Průmyslové a skladové nemovitosti

Zde vnímáme nastalou situaci jako největší příležitost, a to ze dvou důvodů: omezení ochoty navštěvovat místa se zvýšenou koncentrací lidí se projeví i u nakupování, a je tedy pravděpodobné, že dojde k zvýšení objemu obchodování online, a to jak u rychloobrátkového zboží (jak se již projevilo po první vlně paniky), tak i u zboží dlouhodobé spotřeby. U řady e-shopů proto bude muset dojít ke zvýšení kapacit skladů a fulfilment center, aby mohly uspokojit zvýšenou poptávku.

V druhé řadě pak ukázala nákaza závislost Evropy na dodávkách zboží z Asie, zejména pak z Číny. „Aby v budoucnu nedocházelo k obdobným výpadkům, bude docházet ve středně až dlouhodobém horizontu k obnovování výroby v zemích EU, samozřejmě za předpokladu, že se podaří nalézt vhodné lokality s dostatkem vhodných pozemků, pracovní sílou a napojením na celoevropskou distribuční síť (dálnice a železnice). Z tohoto hlediska Česká republika momentálně trpí zejména co se týká dostupnosti pracovní síly.“, říká k tématu Ondřej Vlk, vedoucí oddělení výzkumu.  

Hotely

U hotelů je již dnes patrný výrazný pokles obsazenosti a po dobu trvání epidemie neočekáváme výrazný nárůst. Pokles očekáváme i u využívání alternativních ubytovacích služeb, a to ze stejného důvodu jako u hotelů, tedy výrazné omezení cestování.

Fotogalerie